A Łódźi Strzemiński Képzőművészeti Akadémia kiállítása a Pesti Vigadóban.
A Łódź-i Władysław Strzemiński Képzőművészeti Akadémia (Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego) Tervezőművészeti Kara (Wydział Sztuk Projektowych) Textil-, Nyomda- és Belsőépítészeti Intézetének (Instytut Tkaniny, Druku i Stylizacji Wnętrz) oktatói és növendékei mutatkoztak be textilművészeti alkotásaikkal a Pesti Vigadó földszinti kiállítóterében.1 A budapesti tárlat előzménye az 50 év–50 műalkotás címmel Lengyelországban, a Łódźi Akadémia Kobro Galériájában 2018 májusában rendezett magyar kiállítás volt, melyre a tárlat társkurátorával, Cebula Anna művészettörténésszel, a Szombathelyi Képtár igazgatójával a múzeum anyagából válogattuk ki a bemutatásra szánt műveket. A textilművészet megújulását tükröző alkotások kiválasztása két csoportban történt: az egyikbe olyan művek kerültek, amelyek a merész és kontrasztos anyaghasználatot és a műfaji sokféleséget reprezentálták, és amelyek a festészet és grafika határmezsgyéjén egyensúlyozva, a filmmel és a performansszal kiegészülve a textilt a „grand art” szintjére emelték. A másik csoportba olyan szövések kerültek, melyek a leíró gobelinszövés helyett a gobelin műfaját újították meg, konceptuális tartalommal gazdagítva, olykor kiszabadulva a síkból a térbe, vagy a gobelinszövés szigorúan kötött (felvetőszál vetülékkel beszőtt) technikáját újították meg. A kiállításon szerepeltek fal- és tértextilek, miniatűrtextilek és zászlók.2
Igyekszünk a lengyel akadémiával további szakmai kapcsolatot teremteni. A tervezett folyamatos együttműködés alapja a cserekiállítások létrejötte. Ezért már 2020-ban kiállítást terveztünk a Łódźi Akadémia textiltervező, designer tanárainak és hallgatóinak textilművészeti alkotásaiból a Pesti Vigadóban, azonban ez a Covid-19 pandémia miatt az utolsó percben meghiúsult. A kiállítás végül a Magyar Művészeti Akadémia Iparművészeti- és Tervezőművészeti Tagozatának támogatásával 2022.december 8-án nyílhatott meg.
A tárlat a hagyományos iparművészeti kézműves eljárásokkal és technikákkal készített alkotások mellett bemutatott autonóm experimentális műveket is, melyek a műfajhatárok feloldódásának nemzetközi tendenciáit reprezentálták. A generációk közötti szemléletváltás és technológiai differenciálódás sokszínűségét szemléltették az iparművészet és a képzőművészet folytonos egymásra hatását tükröző textilművészeti, szobrászati és digitális alkotások. Láthatóvá vált, hogy a textilművészet fogalma kiszélesedett, amiről így vélekedik Jolanta Rudzka- Habisiak, a kiállítás lengyel kurátora, a Łódźi Strzemiński Képzőművészeti Akadémia Textil-, Nyomda- és Belsőépítészeti Intézetének professzora: „Talán már magunk mögött tudhatjuk azokat az éveket, amikor arról vitatkoztunk, hogy mi a textilművészet és mi nem, hogy a papírkészítés valóban ide tartozik-e. A textilművészet a művészi tevékenységek igen széles spektrumát öleli fel – párbeszéd a technika és a szál anyaga között; néha csupán az ötlet tér el a textiles hagyományoktól, néha etnikai behatások kerülnek előtérbe, máskor pedig az inspiráló csúcstechnológiák mutatnak utat a művésznek.”3
A fiatal lengyel művészek szívesen fordulnak az új technikák adta lehetőségek felé, a plotter nyomtatók, a digitális szövőszékek, a számítógépek grafikus szoftvereinek használata kihívás és inspiráló számukra. A kiállított munkák között öröm volt látni, hogy a számítógépes design adta gyors lehetőségek mellett szívesen fordulnak a hagyományos szövéstechnikák felé is, kereteken és szövőszékeken készítve szövéseket, faliképeket.
A generációk közötti szemléletváltás és technológiai differenciálódás sokszínűségét szemléltetik az iparművészet és a képzőművészet folytonos egymásra hatását tükröző textilművészeti, szobrászati és digitális alkotások. „Örömteli azt látni, hogy a textil, mint művészi és tervezőművészeti eszköz évről évre egyre népszerűbb, amellyel a művészek és designerek pontosan tudják értelmezni a kortárs világ problémáit. Nagyon örülök, hogy a lengyel textilművészet pozíciója továbbra is igen jelentős a világban és nagy megelégedéssel tölt el a łódźi textilművészet kiemelkedő szerepe ebben az összefüggésben. Ez a folyamat az általános politikai, társadalmi és gazdasági változások, valamint az elmúlt évek drámai eseményei ellenére is töretlen, ami a folytonosság és stabilitás érzésének megteremtésével a jelenben is fontos viszonyítási pontként szolgál” – írja a katalógus előszavában Przemysław Wachowski, a Łódźi Strzemiński Képzőművészeti Akadémia rektora.4 A kiállított művek frissek, impulzívak és energikusak voltak, melyek gyakran új technológiák merész választásával újat és újszerűt közvetítenek kortárs módon. Nagyon sok kísérletekre alapozott művet láthattunk, főleg a diákok munkáit tekintve.
Keppel Márton művészettörténész megnyitó szövegében értékes művészetfilozófiai eszmefuttatása mellett a kísérletező művész fogalmát is megvilágította a közönség számára.
„A kísérletező művész kifejezés addig marad csak használatban, amíg egyszer csak már nem kortárssá, hanem kánonná válnak a modern művészetben. Most még azonban kortárs, amely véleményem szerint a helyes úton jár, köszönjük a lengyel művészeknek, hogy társutassá szegődhetünk ezen az úton, mert nagy szüksége van a hazai művészetnek a kortárs szemlélet megerősítésében.5
A kiállítás komoly szakmai érdeklődést váltott ki különösen a hazai textilművészek körében, ami bizonyítja, hogy a határon túli művészeti szakmai kapcsolatok mennyire fontosak, mert nemcsak kapcsolatokat jelentenek, hanem újabb nemzetközi információkat is közvetítenek a szakma számára.
Kelecsényi Csilla
a kiállítás kurátora
az Óbudai Egyetem professzora
(Fiber Art & Fine Art. Elemi szálak a képzőművészetben 2022. december 9.–2023. február19, a Pesti Vigadó, Budapest, 2022. december 9.–2023. február 19.)
Jegyzetek
1. A kiállítás kurátorai voltak: Jolanta Rudzka-Habisiak textilművész és Kelecsényi Csilla textil- és képzőművész, az MMA rendes tagja. A grafikai munkákat készítette és a kiállítást rendezte: Tóth László tervezőgrafikus. A kiállítás installációját tervezte: Somogyi Pál belsőépítész építész, Ferenczy Noémi-díjas Érdemes Művész, az MMA rendes tagja.
2. A kiállításon az alábbi művészek munkái szerepeltek:
Attalai Gábor, Bajkó Anikó, Bódy Irén, Cságoly Klára, Dobrányi Ildikó, Droppa Judit, Fáy Éva, Gecser Lujza, Gink Judit, Golarits Erzsébet, Gulás Zsuzsa , Gulyás Kati, Hauser Beáta, Hübner Aranka, Kecskés Ágnes, Kelecsényi Csilla, Kókay Krisztina, Kozma Vera, Kubinyi Anna, Lévai Nóra, Mátrai István, Nagy Judit, Nyerges Éva, Pápai Lívia, Olajos György, Péreli Zsuzsa, Polgár Rózsa, Preiser Klára, Solti Gizella, Szenes Zsuzsa Széles Judit, Szilasi Anna, Szilvitzky Margit, Tóth Sándor, Wágner János.
3. Jolanta Rudzka Habisiak: Katalógus előszó, Fibre Art & Fine Art. Elemi szálak a képzőművészetben. A Łódźi Strzemiński Képzőművészeti Akadémia (Lengyelország) kiállítása a Pesti Vigadóban. 2022.12.08.-2023.02.19., 2022, 4–5.
4. Przemysław Wachowski: Katalógus előszó, uo., 2–3.
3. Keppel Márton: Kiállítás megnyitó szövege. Hozzáférés: https://www.mma.hu/documents/10180/7564494/Fiber+Art_megnyit%C3%B33.pdf/5be99ecb-45dc-438c-837a-fc93fb6808b1 (2023.01.24.)